יום שבת, 25 בנובמבר 2017

למידה מבוססת פרויקטים- פרויקט מהאגדות

הבטחתי סקירה של הפרויקט השני שהייתי שותפה לו...
אז הלמידה הפעם היתה
ממש פרויקט מהאגדות...
בשכבת כיתות ילדי גן החובה ותלמידי כיתה א' 
השאלה הפורייה היתה: ילדים אוהבים אגדות ילדים?
התוצר: מסע קסום בעולם האגדות
המבקרים עברו בין החדרים שעוצבו על פי המאפיינים מתוך אגדות ילדים 
והילדים הציגו את המאפיין והדרך שבה למדו עליו.

את הנושא פתחנו בפעילות מעבר בין תחנות.

מתועדות שתי דוגמאות:
הדייג ודג הזהב- בעזרת חכה עם מגנט דגים תרגילים ותוצאה מתאימה. לכל דג מוצמד אטב מתכת.
קובץ


עמי ותמי- משחק זיכרון צלחות
קובץ

אושר גדול לצוות ולילדים...והזדמנות חגיגית בשבילי להכין שלל משחקים.




משחק חשבון התאמת תרגיל על פטריה לתוצאה על הגמד
קובץ תיעוד למשחק גמדים ופטריות
                                                                              


משחק אות פותחת



בקרה למשחק מאחור






הרכבת שמות האגדות












מי אני? אם הייתי דמות מאגדה איזו דמות זו היתה?
קובץ ראי ראי שעל הקיר...








התאמת משפט לתמונה






התאמת תמונה לשם האגדה
במרכז טפט לוח גיר וטוש לבן מחיק לכתיבה על הלוח

קובץ למשחק התאמת תמונה לשם האגדה


העיצוב הסביבתי כולו בנושא הנלמד







קובץ משחק הפכים
קובץ משחק חרוזים

במפגש הראשון לאחר פתיחת הנושא החגיגית על הריצפה פיזרנו תמונות מתוך אגדות, בכל תמונה היה מאפיין אחד בולט אותו רצינו לחקור ובו רצינו להעמיק עם הילדים.
המאפיינים:
פחד
קסם
אומץ
והסוף הטוב
ביקשנו מהילדים לשבת ליד אחת מהתמנות שמעניינת אותם וביקשנו מכמה ילדים לשתף מה עניין אותם.




לדוגמה תמונה של מכשפה מתוך אגדה יצרה קבוצה עם המאפיין: פחד.
כתבנו את שמות הילדים מאחורי כל תמונה במטרה לחלק אותם על פי הבחירה שלהם לקבוצות. ניתן גם פשוט לצלם את הילדים סביב התמונות במקום לכתוב את השמות.
בעקבות הפעילות הזו נוצרו 4 על פי מאפיינים וקבוצה נוספת כללית שעבדה על הצגה. ההצגה סיפרה על התהליך של החקר כולו.

בקבוצות הכנו עם הילדים תעודות זהות למבחר אגדות שהילדים הביאו מהבית.
קובץ להכנת תעודת זהות





בהמשך כל קבוצה החלה לעבוד על המאפיין שלה על פי תכנית שבנתה חברת הצוות שהובילה את הקמת החדר. 
מביאה כאן את התכנית שלי לחדר בנושא פחד קובץ

תמונות מחדר פחד

מה מפחיד אותי? קובץ



מה מפחיד באגדות?





מכשפות

רוחות רפאים

עטלפים

עכבישים

ספר המכשפות והשיקויים





שיעור בנושא כישוף ומכשפות
קובץ
דף כישוף המקור מהבלוג של נעמה מאירי מקוב
קובץ



דלת הכניסה


בכל חדר הילדים קיבלו מזכרת סימלית

חדר פחד - רוח רפאים- סוכרייה על מקל עטופה באל-בד 



חדר קסם - מטה קסמים- שוקולד כוכב מוצמד למקל ארטיק



חדר אומץ

חדר סוף טוב

הצגה





קישור לפוסט בפייסבוק עם תמונות של חדרים נוספים 
פוסט 1
פוסט 2
פוסט 3






בנוסף בבית ספר "עידנים" במודיעין:

השאלה הפוריה של שכבת כיתות ב׳ היתה: 

הדמויות באגדות- במציאות כמו בדימיון? 

השאלה הפוריה של שכבת כיתות ג׳ היתה: 
סוף טוב הכל טוב? 
הם בחנו את סיפורי האגדה מנקודות מבט שונות של הדמויות.


השאלה הפוריה של שכבת כיתות ד׳ היתה: 
מה עוד מספרות האגדות על ילדים? 

הם חקרו סיפורם של דמויות הילדים באגדות- עמי ותמי, כיפה אדומה וכו׳...


השאלה הפוריה של שכבת כיתות ה׳ היתה: 
מה עממי בסיפור עממי? 

השאלה הפוריה של שכבת כיתות ו׳ היתה: 
מנסיך ועד בר, מה נשתנה עם המגדר? 



קרדיט ענק לצוות של בית ספר "עידנים" תשע"ו


4 תגובות:

  1. מדהים, איזה פרוייקט קסום...

    השבמחק
  2. פרויקטים מדהימים. הלוואי וכך ילמדו בכל בית ספר. כל הכבוד לכן!!! נהניתי מאוד לקרוא ולהחכים

    השבמחק